Ergonoomikast

 

Klaviatuur ja hiir
Nii klaviatuur kui hiir peavad olema laua servast sellisel kaugusel, et randmetel ja käelabadel oleks ruumi toetuda lauale klaviatuuri ees. Samuti on hea kasutada randmetuge, mis annab teile rohkem mugavusruumi ning siirdab liigutused paremini hiirle ja klaviatuurile. Kontrollige, et hiir ei oleks klaviatuurist liiga kaugel.

 

Klahvikonbinatsioone

Ctrl+C = Copy

Ctrl+X = Cut



Ctrl+V = Paste



Ctrl+N = New



Ctrl+A = Select all

Korduvate liigutuste ja staatiliste asendite poolt põhjustatud pinged – miks nad tekivad?

 

Tänapäeva ühiskonnas on korduvate liigutuste poolt põhjustatud lihaspingetest tulenevad vaevused tuttavad paljudele, kes kasutavad arvuteid ja veedavad oma tööpäeva istudes.

Inimesed vajavad liikumist ja vaheldust, kuid pole olemas töökohti, mis oleks nii hästi disainitud, et seal saaks istuda kogu päeva, riskimata pikema aja jooksul saada korduvate liigutuste poolt põhjustatud lihaspingeid.

Korduvate liigutuste poolt põhjustatud randmelihase pingete sümptomiks võivad olla näiteks käte tundetus, valu sõrmedes, käsivarres, küünarliigeses, õlgades, kaelas või seljas, samuti nende „suremineˮ. 

Valesti disainitud töökohad koos monotoonsete liigutustega ja pikkade töötundidega on lihaspingete põhjusteks. Keegi töötajatest ei põhjusta neid tahtlikult. Arvutikasutaja tunneb end ebamugavalt ja tööandja kannab kahjusid haiguste ja rehabilitatsiooni tõttu kaotatud töötundidega. 

 

Kas te töötate õigesti?

Kui te tahate kohandada oma töökoha ergonoomiliseks, soovitame me Teile pöörduda meie asjatundjate poole tasuta konsultatsiooni saamiseks. Neil on olemas vastavad teadmised ja kogemused selle kohta, kuidas erinevaid töökohti ergonoomiliseks muuta. Allpool mõningaid ergonoomia esmaabivõtteid, mida te saate iseseisvalt rakendada.

 

Varieerimine
Vaatamata sellele, kui hästi ja korrektses asendis te istute, sõltub lihaspingete vältimine liigutustest ja regulaarsetest pausidest.

 

Tool
Tool peab olema reguleeritav vastavalt konkreetsetele töösituatsioonidele. Tooli põhi ja seljatugi peavad olema reguleeritavad eraldi ning seljatoel peab saama reguleerida nii selle kõrgust kui kallet. Loomulikult peab olema reguleeritav ka istme kõrgus. Kontrollige, et Tjalad ulatuvad maha ja neil on korralik tugi. Istuda tuleks otse ja nii, et reitest 2/3 toetuks tooli põhjale. Kõigepealt tuleks reguleerida tool selliseks, et seal oleks hea istuda, ja alles seejärel laud niimoodi, et see sobiks teie isteasendiga.  

 

Laud
Laua kõrgus peaks olema reguleeritud selliselt, et käsivarre alaosa ja käelabad toetuksid vabalt lauale või randmetoele. Kontrollige, et Te seejuures istuksite sirge seljaga. Teil ei tohiks olla vajadust ettepoole kummarduda, et lauani ulatuda, ega kergitada õlgu, et ulatuda liiga kõrge lauani.

 

Ekraan
Asetage ekraan nii, et kõikvõimalikke peegeldusi oleks võimalikult vähe. Kontrollige, et ekraan oleks silmade kõrgusel. Selleks, et korralikult kogu ekraani näha, ei tohiks olla vaja oma pead pöörata. Ekraani kõrguse jaoks on hea kirvereegel selline, et selle keskpunkt peaks olema 15-30 kraadise nurga silmade kõrguse suhtes. See on ka põhjus, miks arvutikorpus ei tohiks asetseda ekraani all. Vahemaa näo ja ekraani vahel peaks olema 60-80 cm olenevalt ekraani suurusest ja teie nägemisteravusest.